Het Ruusbroeckoor dankt jullie

Reeds meer dan 40 jaar zingt het Ruusbroeckoor in onze parochiekerk, de Sint-Clemenskerk van Hoeilaart, ter gelegenheid van de misvieringen op de hoogdagen.  Maar het was al van maart 2011 geleden dat we nog een eigen concert organiseerden in onze kerk.  Na het drukke Jubileumjaar 2016 was dirigent Johan geïnspireerd door « Hallelujah », een Hebreeuws woord dat « Prijs de Heer » betekent, het thema bij uitstek rond de Paas- en Pinkstertijd.

Het Hallelujah-concert stond gepland in de Sint-Clemenskerk op 10 juni. Tot plots twee weken  voor het concert de kerk voorlopig gesloten werd omwille van de werken aan het plein.  Pastoor Nuyts stelde onmiddellijk voor om uit te wijken naar de Sint-Martinuskerk van Overijse en we zijn heel dankbaar dat Pastoor Ghysen ons zo gastvrij wilde ontvangen.

Het werd natuurlijk even aanpassen. De opstelling van het koor en de solisten moest herzien worden.  In overleg met Philippe Buelens (organist van de Sint-Martinuskerk) werd het kleine barok-orgel gebruikt, dat beter paste bij het gekozen programma.  Niet alles verliep van een leien dakje,  maar we waren heel gelukkig dat we dit concert,  waar we zo voor gerepeteerd hadden, konden uitvoeren.

Wij zijn het publiek dan ook dankbaar voor zijn talrijke opkomst : Hoeilanders op verplaatsing, gastvrije Overijsenaars, veel  inwoners van buurgemeenten Huldenberg en Sint-Agatha-Rode en al wie gekomen  was voor een avond vol muziek.

De Hoeilanders kennen pianiste Annemie Moens en organiste Heather Charlton reeds. Zij zijn onze vaste begeleidsters bij een misviering of optreden.  Ook dit keer begeleidde Annemie het koor en het trompetconcerto van Hummel, gespeeld door Jeroen Bouillart.  Heather begeleidde soliste  Marie-Jo Bruyns  (die ook regelmatig te horen is in de kerk, samen met het koor) en ook de trompettisten Jeroen Bouillart en Karel Mosselmans. Yannick De Coster deed het paukenwerk in o.a. de Hallelujah van Händel. Het concert stond onder de algemene leiding van dirigent Johan Sluys,  die voor verscheidene koorliederen ook de trompet- en paukenpartijen schreef.

Na dit concert (en korte vakantiepauze voor dirigent en koorleden) maken we ons weer op om ter gelegenheid van de Druivenfeesten in Hoeilaart de Druivenmis op te luisteren op 17 september om 10.45u en wel opnieuw in de Sint-Clemenskerk.

Er zullen nog echo’s van het Hallelujah-concert te horen zijn in de Sint-Clemenskerk !!!