Mozart, mijn vriend

Als hulde aan zijn oud-dirigent Fons de Haas brengt het Ruusbroeckoor op 2 december een licht verteerbaar Mozart-programma. De presentatie is in handen van Herman De Winné. Na deze avond gaat u gegarandeerd neuriënd naar huis.

Mozart, het is een naam als een klok, maar zijn muziek is licht en speels. Neem nu zijn Notturni. Nocturnes zijn muziekstukjes met een dromerig en romantisch karakter die meestal ’s avonds uitgevoerd werden. Mozart schreef zijn Notturni om de avondfeesten van baron Nikolaus von Jacquin op te fleuren. Die nodigde regelmatig mensen uit de kringen van wetenschap en kunst uit op zijn feesten. De tekst haalde

Mozart voor het grootste deel uit de liefdespoëzie van Pietro Metastasio, in zijn tijd een bekend operaschrijver en hofdichter in Wenen. Naast 3 Notturni, staan op het concertprogramma onder meer een duet uit Cosi fan tutte, een duet uit Don Giovanni en het klarinetconcerto in A Major. Het koor krijgt hiervoor versterking van Inge Van de Kerkhove, Joris Bosman, oud-Ruusbroecvoorzitter Dirk Allaerts, Pascale De Coster en klarinettiste Lana Langenaeker. De begeleiding aan de piano wordt verzorgd door Annemie Moens en Heather Charlton.

Presentator Herman De Winné (foto Jan Van Assche)

De presentatie van dit concert is in handen van Herman De Winné met kennis van en een hart voor muziek. Hij zal tijdens het concert ook fragmenten voorlezen uit ‘Mozart, mijn vriend’, de gebundelde columns die Fons de Haas schreef voor het weekblad Knack. Dirigent en koor zijn al een hele tijd bezig met de voorbereiding van dit concert. Licht verteerbare muziek betekent namelijk niet dat er niet geoefend moet worden. Dat gebeurt vooral op de wekelijkse repetities en op de koordagen die af en toe georganiseerd worden. In de aanloop naar dit concert werd ook beroep gedaan op tenor Joris Bosman om het koor te coachen. Een prettige manier om de kwaliteit van het samenzingen nóg te verbeteren.